Als klinisch (neuro)psycholoog en therapeut sta ik in voor de (test)diagnostiek, psychologische begeleiding en therapeutische behandeling van kinderen, jongeren, volwassenen en gezinnen die het even wat moeilijk hebben met zichzelf, hun context en/of de omgeving. Hierbij ga ik steeds samen met de cliënt en hun context op zoek naar enerzijds de oorzaken van de problemen, maar anderzijds vooral ook op zoek naar datgene wat wel nog goed gaat. Samen zoeken we dan ook naar manieren om datgene wat wel goed gaat te versterken en in te zetten om datgene wat moeilijk gaat gepast te ondersteunen.
Ik vind het tevens belangrijk dat mijn interveniëring slechts van tijdelijke aard is. Mijn doel is om ook de context van de cliënt te versterken, waardoor men na interventie ook zelf weer verder kan zonder mij. In de begeleiding van minderjarigen wordt er dan ook, in de mate van het mogelijke, steeds gestreefd naar een nauwe samenwerking met de context als co- therapeut. Dit uiteraard met respect voor de vertrouwelijkheid van de cliënt en in lijn met de deontologische code van klinisch psychologen.
In de begeleiding ligt de focus op de krachten en talenten van de cliënt en hun context. Toch is er uiteraard ook ruimte voor het écht bespreekbaar maken van dat wat moeilijk loopt. In de therapie en begeleiding wordt vooral “cliënt centered” gewerkt. Dit betekend dat men de cliënt ontmoet van mens tot mens, zonder oordelen en met respect voor ieders eigenheid. Hierdoor wordt in het cliënten contact aan alle voorwaarden voldaan om op
spontane wijze tot persoonlijke groei te komen. Deze groei kan worden gestimuleerd door het gebruik van gesprek, thuisopdrachten, lichamelijke, ervaringsgerichte, creatieve en speltherapeutische werkvormen. Welke werkvorm wordt ingezet is geheel afhankelijk van de voorkeuren van de cliënt en waar men zich comfortabel bij voelt.
Verder hecht ik veel belang aan “evidenced- based practice” en wetenschappelijk onderzoek. De gebruikte werkvormen en diagnostische testmaterialen in zowel het individuele als groepsaanbod zijn steeds gebaseerd op wetenschappelijk gevalideerde behandelingen. Tevens worden deze ook op basis van cijfermateriaal geëvalueerd op hun effectiviteit. Ook het behandelplan op maat, die voor elke cliënt wordt opgemaakt vooraf
aan behandeling, is gebaseerd op een uitgebreid vragenlijstonderzoek samengesteld uit psychometrisch gevalideerde vragenlijsten. Deze methode is echter een stuk arbeidsintensiever, waardoor een effectieve opstart iets langer kan duren. Toch betekend dit ook dat eens men opgestart is, men ook erg efficiënt kan werken.
Tot slot zet ik mij ook heel hard in voor alles wat te maken heeft met preventie voor zowel kinderen en jongeren, als volwassenen, alsook bedrijven. Dit betekend het tijdig ingrijpen om te voorkomen dat moeilijkheden en beginnende problemen verder escaleren. Preventie bestaat uit psycho- educatie (in groep of individueel), vroegdetectie en een verhoogde alertheid. Uiteraard werkt preventie het best als dit breed ingezet wordt. Daarom dat ik ook samen met meerdere partners een preventief aanbod uitwerk die nog continu onder ontwikkeling is. Bestaande uit info- avonden en praatcafés over diverse thema’s. Dit kan tevens ook steeds verder uitgebreid worden door thema’s op vraag.
Neem alvast een kijkje bij het reeds uitgewerkte groepsaanbod. Wilt u graag een info- avond of praatcafé over een ander thema dan wat al beschikbaar is? Aarzel dan niet om ook voor dergelijke vragen contact op te nemen via het aanmeldingsformulier.