Psycho- educatie

Sommige kinderen en jongeren ondergingen in het verleden reeds een gans diagnostisch traject maar kregen geen of heel weinig uitleg over de diagnose die werd gesteld. Vaak zorgt dit voor veel onduidelijkheid en soms ook onbegrip bij zowel het kind/jongere als de ouders en de ruimere context. Denk aan leerkrachten, medeleerlingen en ruimere familie.

Hierdoor zijn pesterijen en steeds terugkerende negatieve opmerkingen soms niet ver weg. Hierdoor lopen kinderen/jongeren met een diagnose een verhoogd risico op aantasting van het zelfvertrouwen, ontstaan van negatief zelfbeeld, motivatieverlies en schoolmoeheid.

Psycho- educatie betekend het verlenen van informatie over een specifiek ontwikkelings- en/of psychisch probleem waarmee men gediagnosticeerd werd. Psycho- educatie bestaat uit uitleg over wat de diagnose inhoudt, hoe dit zich specifiek manifesteert bij de cliënt die de diagnose kreeg, wat dit voor de cliënt en de omgeving concreet kan betekenen en hoe men hiermee het beste kan leren omgaan.

Psycho- educatie zorgt er eveneens voor dat de diagnose bespreekbaar wordt. Wat alvast een eerste zeer belangrijke stap is naar aanvaarding en verwerking toe, voor zowel de cliënt als de omgeving. Psycho- educatie kan ook bestaan uit concrete tips naar aanpak toe voor ouder(s) en scholen.

Psycho- educatie gaat altijd vertrekken vanuit de algemene principes om daarna steeds verder afgestemd te worden op de specifieke noden en kenmerken van de cliënt. Elk kind en jongere blijft namelijk ook uniek in zijn/haar diagnose en verdient dan ook steeds een uniek afgestemde aanpak.

Psycho- educatie wordt uiteraard steeds afgestemd op het niveau van de cliënt. Zo kan dit bij jonge kinderen bestaan uit specifieke prentenboeken of spelletjes, terwijl dit bij een iets ouder kind of jongere meer kan bestaan uit een mondelinge uitleg en het maken van een spreekbeurt voor de klas of creatieve opdracht.

Indien u uw kind aanmeld voor diagnostiek, is psycho- educatie voor zowel het kind als de ruimere context standaard in het behandelplan opgenomen. U bent uiteraard niet verplicht om de psycho- educatie en/of behandeling ook door mij te laten uitvoeren. U bent als ouder steeds vrij in de keuze van therapeut.

Indien u ervoor kiest om uw kind toch verder door mij te laten opvolgen, mag u als ouder uiteraard steeds mee beslissen over hoe uitgebreid deze psyhco- educatie is. Heeft u bijvoorbeeld liever niet dat school hierin betrokken wordt, omwille van privacy redenen, dan wordt dit uiteraard gerespecteerd voor zover mogelijk en indien dit in het belang van het kind is.